Borstar du tänderna på din hund?

Använder plack off, speciella hundben som är bra för tänderna?



Nu börjar det klia ordentligt i Helmers mun. Setat med fingert och försiktigt klia runt tänderna vilket uppskattas till tusen. Sitter med öppen mun och bara njuter:)





För några år sedan så fick jag ett tips från en dommare/uppfödare på utställningen som jag jobbade på att:

"-Börja vänja din valp med tandborstning när det är dax att tappa tänder!"

Hon menade på att eftersom det kliade så mkt i munnen just när det sätter igång så kan man dra nytta utav att valpen tycker (oftast) att det är så himla skönt :) Och kommer automatiskt associera detta positivt varje gång tandborsten kommer fram ur lådan.


Så idag ska jag sticka ner och köpa en mjuk barntandborste och börja lite försiktigt.




NU har Helmer börjat gilla bollen :) Innan vart han bara frustrerad när jag kastade iväg den "Matte jag har ju retriver i mig och vill lämna tillbaka den till dig"och gjorde allt för att försöka få grepp om den för att lämna den till mig igen. Men nu så fattar han att man kan "sparka" på den och leka själv :)



Juste, det där med klickerna har kommit i lite skymundan så det ska vi ta upp idag:)





Helmer får ha bak tassarna på Nattis rygg, det går frammåt:)


"Lilla" Pantern :)



-TJING



Kommentarer
Postat av: moa

sv: nej som tur är är det ingen som sagt så direkt till mig, då vet jag inte vad jag skulle ha gjort ;) Däremot har jag fått höra många, många gånger att jag gör ALLT fel, och vad Dobby än gör så är det självklart mitt fel. När man läser på internet också och pratar med hundmänniskor och får höra att alla beteenden alltid är hundägarens fel, så är det lätt att ta åt sig.

tack för ditt stöd :) En grej som är lite sjuk - Dobby var först tingad av en annan familj, en familj ed småbarn som inte verkade så hundintresserade då dom bara ringde och sa att dom "ville ha den minsta"(!). Jag vågar inte ens tänka på vad som skulle ha hänt om han hamnade där! Som tur var övertalade uppfödaren dom att jag skulle få honom :)



va duktig du är som börjar borsta hans tänder, jag har försökt flera gånger men glömmer alltid :/ Det är nog bra att man gör det till en vana redan när dom är små!

Vilken fin katt :)

2010-10-08 @ 12:37:15
URL: http://hundochhantverk.blogg.se/
Postat av: Zandra

Sv: Ett avhugget rådjursben eller kanin kan jag klara av. Det är när det kommer till de döda fåglarna på apporteringen jag får problem. Har fågelfobi, och tycker det är fruktansvärt äkliga och otäcka. Så vet inte om jag någonsin komemr kunna starta på ett jakt prov pga detta ;D



Haha min sambo: Zandra måste du ha det där benet på golvet, det är äkligt! Jag: Vadå det är väl itne så farligt! haha så antar att man är lite nörd!



Ang klicker: När man jobbar med klicker (iaf med shaping) så ska man ha en på och av kanpp på hunden. Alltså ett ord som talar om för hunden att det är dags att börja jobba (bjuda på beteenden) och ett som talar om att det är slut (sluta bjuda på beteenden) och detta får alla lära sig på första kurs lektionen, så det blir adlrig några problem. :)



Sedan brukar det bli så att klickern i sig blir ett arbetstecken att det är dags att jobba, så jag gör också som så när vi har paus eller avslutat så tar jag bort klickern som för att förtydliga att jobbet är slut.



Va roligt, visst är det kul? :D Åh ju mer de jobbar med klicker destom snabbare blir de på att lära sig. Med lilla valpen har jag plnaerat att träna så mycket som möjligt med klicker, då jag tycker att beteenden som lärs med klicker tenderar att bli mer pålitliga och ordentligt inlärda.



Vad tränar ni för något skoj med klicker nu då? :)

2010-10-08 @ 14:02:33
URL: http://goldendays.cybersajt.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0