Åka tåg, åka buss. åka bil, träffa häst, träffa ko, åka bil, åka tåg

Ja nu har ni redan räknat ut att lill killen är trött! ;)


Vi började med att hoppa på bussen strax här utanför och tog den ner till järnvägstation.
Bussresan gick kanon:) Helmer la sig på golvet och kopplade av på en gång.


Väl framme på järnvägstation så kan jag erkänna att jag visste verkligen inte hur Helmer skulle reagera, som tur var så kom det lite godståg och arboga tåget innan vi skulle hoppa på vårat.

Först fick han se ett tåg åka förbi fast på håll då jag inte visste hur han skulle reagera... Det gick bra!
Sen när arboga tåget kom så satte jag bara honom på bänken uppe på perongen och vi kollade bara på när folk skyndade sig av och på. Vi hade en gos stund så Helmer brydde sig föga om tåget, kollade bara lite nyfiket på alla hjulen som åkte förbi:)


Mattes stolthet:)
Varför använder hon retriver koppel kanske ni undrar? Jo därför jag vill ha ett koppel som verkligen "berömmer" när han går så fint som han gör. Korrigerar gör jag fysisk genom att ta i honom, det kan inte ett koppel göra lika bra. Vad ger mer breöm än ett totalt hängande halsband och en super glad matte? :)


Min lilla pärla! Du skulle bara veta hur älskad du är:) <3



När väl vårat tåg kom så bar jag på honom och vi satte oss, gubbern som klipper biljetter (va sjutton jag sa ordet nyss men glömt bort vad en sån heter??? :S) stannade och pratade och gosade med Helmer. Sen kom han på "Ja men juste jag måste ju klippa biljetter!!" Hahaha :) ahja Helmer la sig och sov som vanligt tills vi var framme i v-ås. Lite lös i magen när vi kom fram, men det är ju inte så konstigt. Visst Helmer har väldigt känslig mage, men alla dessa nya intryck så är det klart att magen spökar lite.


Väl i värsterås vart det bilen till skultuna och Helmer fick springa fritt på landet och bara vara valp. Smaka på mossa och busa runt som ett troll:) Sen vart det lunch och sen vidare till stallet!

Helmer har aldrig sett hästar förut så när han fick syn på dessa två islänningar så reste han HELA raggen!
"-Shit matte! Har du sett vilka stoooora hundar!!! Jag ska göra mig stor jag oxå"

Jag gick fram och hälsade på hästen och då fattade Helmer att "Jahaaaa, dom är snälla:)" Då bjöd han på massa pussar och vart inte alls blyg eller av vaktande längre:)


Båda lika nyfikna :) Hästen "kluckade" så som ston gör till föl, så Helmer fick hicka;) Helmer är duktig på att visa sig underkastad, dock fattade inte hästen varför... :)



Sen fick jag Tessan rida ut på klöver åkern och rida:) Helmer fick Sofia och Eva-Lena hålla i på sidan om. Åh det var hur skönt som helst med an galopp på klöverängen!
Brevid där jag red stod det en massa tjurar som muade "Men usch så dom låter, tyckte Helemer"



Sen till skultuna och Helmer fick sova ordentligt innan vi skulle ta tåget hem igen. Tog ett senare tåg för att han skulle få sova lite extra och smälta intrycken plus att jag hatar att stressa när jag har hund med mig, lätt att det smittar av sig.



På tåget hem snarkade han som en hel karl. Jag förstår att han är helt slut och jag är jätte nöjd med hur han har skötit sig. Jag hade faktiskt räknat med att han skulle vara livrädd för tåg - spy på bussen osv... Men icke:)




Nu ska vi kissa sista rundan sen ska vi sova i 700 år... God natt!

-TJING

p.s magen kanon när vi var hemma igen d.s

Kommentarer
Postat av: Jessica

Fan va härligt och höra att allt går så bra! Ni är så duktiga allihop :)

2010-09-30 @ 00:53:25
URL: http://ziinken.blogspot.com
Postat av: Zandra

Va ni grejjar, duktiga ni är! Ofta glömer eller väljer folk bort den viktiga men mycket tråkiga träningen = miljö och passivitet! :)



Sv: Hon gick iaf inte ditt på någon mer kurs. hon blev så glad när hon kom till oss, som jobba med positiva metoder och vilken skillnad hon såg på en gång. Så det är kul :)



Precis som du säger retriverkoppel är inget att rekommendera på en hund som inte har koppel tränats, utan används när hunden redan kan gå bra i koppel.



Tanken med retriverkoppel är ju att ha när man jobbar med hunden för att lätt kunna skicka iväg hunden. Också bra om man har hunden mycket lös och bara vill ha den kopplad under en sträcka då det tar lite plats i fickan. :)



Skillnaden också är ju att folk med kedjor ofta jobbar med korrigeringar och det är ju det som är det hemska med helstrypen, och det brukar inte folk göra med retriverkoppel, och jag vet inte heller hur det skulle gå till.



Det negativa med retriverkoppel är att det är mycket kortare än ett vanligt koppel, vilket också gör det till ett dåligt koppel att träna koppelträning med.



Mer info om VGW bältet finns på min hemsida: http://www.hundfocus.se/vgwbalte.htm



Ha det gott! :)

2010-09-30 @ 08:56:37
URL: http://goldendays.cybersajt.se
Postat av: Zandra

Självklart ska en hund kunna gå i olika längd på kopplen. Men eftersom ett retriverkoppel är kortare än ett vanligt så blir det att hunden sträcker kopplet lättare. Och när man börjar träna något brukar jag vilja göra det så lätt som möjligt för hunden, så den får en chans att lyckas framför att misslyckas. Sedan ska ju en hund kunna gå i olika längd på koppel, är ju inte alltid det funkar att gå med full koppel längd.



Aaa olika sidor, så hunden inte blir senbelastad. Jo det känns mycket skonsamare än andra hjälpmeddel, därför jag tog in produkten :)

2010-09-30 @ 10:19:29
URL: http://goldendays.cybersajt.se
Postat av: moa

sv: tack så mycket, vilken fin kommentar! Nu blev jag glad :)

2010-09-30 @ 13:56:48
URL: http://hundochhantverk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0