Anti-Skall halsbandet!

Jag avskyr att den reklamen kommer upp på min blogg!


Jag tror stenhårt på att det är en trend och att det finns dom som faktiskt skulle kunna träna bort detta stress skallet på egenhand. Många hundar här i stan (huset mitt emot) så finns det en spets som skäller heeeela dagarna. Ser den ute max 2 gånger per dag! Ut och motionera hunden istället! Klart som f.a.n att en understimulerad hund hittar på andra saker som inte alltid uppskattas av människorna runt om kring!

Det var bara ett exempel på skällande hund.

Jag läste på ett forum där ngn frågade om det var okej att anvädna ant-skall på en 5 månaders valp.

Man blir mörkrädd - är folk så fruktansvärt rädd för att träna sin hund och bygga upp ett förstoende och istället ta till metoder som i mina ögon enbart ska anvädas utav riktigt riktigt duktiga hund människor där allt annat testats först?




Varför skaffa hund om man ändå inte vill lägga ner tid och arbete?


Det är för mig en stor fråga. Många agility kurser så finns de där. Hunden är totalt blockerad utav all stress (antingen skäller och virrar som en tok eller bara helt lam) Hunden är varken glad eller arbetssugen - och NU börjar ägaren som annars skiter i hunden ställa en massa massa krav! För ägaren har ju sett att "alla andra hundar kan ju fakistkt så då ska min oxå"
Tror dom verkligen på riktigt att hunden ska lära sig över en natt?

Tränaren säger till att minska på kraven och ägaren plus hund kommer aldrig mera tillbaka.




Det bästa som finns är när ekipage som springer runt med glädje så det bara lyser om dem!
Sen om det är en osnabb hund som aldrig skulle kunna ta priser så är det ändå just DOM man vill se och inspireras av :) Att se dessa hundar är underbart och det är så det ska vara!


Att däremot se dessa über nertryckta hundar som springer banan och är livrädda för att göra fel så skär det i hjärtat. Det fanns en Belgisk vallhund på en klubb i köpings trakten som var så, hon var inte kul att se. Hon var en duktig hund absolut! Men vart var glädjen? Att hunden fick springa på hel spänn för att vart det fel väg (husse var slarvig) så hördes ett högt VRÅÅÅL! NEEEEEJJJJJ!!!!! Sen vart det bannor resten av loppet...Och sen kastas hunden in i bilen rent ut sakt!





Jag tål inte människan än idag.






Oj vilken osammanhängande inlägg



Alla hundar har som människor sina begränsningar, skulle nu inte Helmer passa som vårdhund trots all träning och hans underbara lynne så är det bara så. Men han är ju inte mindre värd för det?




Nej det borde finnas ett "Hund körkort" så folk vet vad dom ger sig in på och får kunskap om vad en hund behöver för att må bar fysikst OCH psykiskt!
Även de som har haft hund i flera flera år skulle ha nytta utav att få dela nya erfarenheter, de skulle även bli en kanon resurs till de som aldrig har haft hund förut!






-TJING


Jag kommer aldrig vilja sluta lära mig,
för jag har en plikt och ett stort ansvar
över ett liv som jag gör allt för!





Och till er som verkligen orkade läsa ända hit. Detta negetiva inlägg skrevs nu i glödande stund då jag kände aggritionerna mot de förhoppningsvis få människor som inte ska ha hund.






Kommentarer
Postat av: Sanna

Man behöver inga redskap till hunden och man lär man sig förstå och läsa av hunden kan man jobba mycket med röst och ögonkontakt. Så jobbar jag med hundar och det fungerar på bästa sätt som oftast utom i vissa undantagsfall.



Furminator har jag också även om det är ett redskap...hehe....så tar det bra med underull när hunden pälsar på sig för mycket.



Trevlig måndag önskar jag dig och jycken!

/Sanna

2010-09-20 @ 14:14:50
URL: http://sancha.bloggplatsen.se
Postat av: Mamma.

Hihi glömmer aldrig när Brutus satte sig ner på Agility tävling och undra vad menar Tessan nu och du bara krama han sen. Som du sa själv, det var mitt fel som ej var tydlig. Kram

2010-09-20 @ 17:45:01
Postat av: Moa Waern

Läste hela inlägget (såklart ;)) och håller verkligen med! Både om antiskall halsbandet (blir så arg när den reklamen kommer upp) och om människor som inte borde få ha hund.



Svar: Jag håller helt med, bestämde mig därför att inte gå kurs där. Tycker det låter helt sjukt! Har man som enda krav att hunden ska kunna nej måste ju den hunden vara helt förstörd... Tycker inte man kan basera sin träning på ett nej.

2010-09-20 @ 17:47:17
URL: http://hundochhantverk.blogg.se/
Postat av: Morganstine

Really interesting site, thank my friends, have advised.

2011-01-11 @ 10:02:45
URL: http://morganstine.blogbow.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0