Att vara hundägare


Den ovillkorliga kärleken
Det osynliga bandet
Den sprudlande glädjen!



Vad betyder hund för dig?




För mig betyder djuren allt. Jag är inte hel utan dem - det är ngt som fattas utan dem.



Det finns människor som jag ser upp till. Det är de människor som älskar sina hundar trots att de kanske aldrig kommer kunna prestera och tex vinna en tävling - Men dom har roligt tillsammans!

Ett exempel på det är en beaded collie och en vanlig collie.

Beaded Collien var lite "slow" i sin personlighet. Man såg att han var en riktig filosof och han hade inga presige krav utan tog dagen som den kom:) Matte var lika så - båda var oborstade i håret och kom i sina "bonna" kläder. Man såg redan på håll att dom verkligen hörde ihop! Hunden och matten gick in på banan. Väl när start signalen gick så fladdrade de där kring bland alla olika hinder - man kunde nästan tro att dom sprang på fyllan! När jag började tävla för 10 år sedan så skulle ligga ned på bodert i 5 sekunder och det var bästa momentet tyckte denna hund, han la sig på sidan och tyckte det var underbart att få ligga och ta det lugnt;) Inga stil poäng fick de MEN vilken glädje dom utstrålade! Och va KUL dom hade ihop! Till och med så "fin kärringarna" från min klubb drog på smil banden.

Dom är än idag mina förebilder


Och till den andra vanliga collien. Hans husse på 120 kg var en riktig över sittare! Hunden försökte verkligen göra sitt bästa, det vill väl alla hundar? Men han reagerade tydligen inte tillräckligt snabbt enligt husse så husse vart jätte arg! Oxtokig! Flåsande husse gav enligt mig som då var 12 år inte bra och tillräckliga signaler. Men efter banans slut var det inget berömm, utan hunden kastades in i den varma bilen och vad gör jag? Jag tog min cavvis och gick fram till honom (fly förbannad) och sa ett och annat om att han inte förtjänade sin hund och att han borde gå ner 50 kg så hunden hör vad han säger när han springer! Ditt fel inte hundens!

Ja nu när jag är äldre så vet jag att så säger man inte till ngn som kämpar med sin övervikt. Men jag var bara ett barn och är stolt över det än idag! Jag var trött på att han var ordförande i grann klubben och ingen vågade säga emot. Inte ens de vuxna.



Det där frustrations beteendet smittade även av sig på andra ekipage typ som att "det är okej att ta ut sin frustration på hunden". Dom borde och ska diskvalifiseras om jag får bestämma. Agility är en sport ja visst, men alla hundar är verkligen inte byggda eller har psyke för att nå upp till toppen. Alla har sina begränsningar. Även människor.







Jag har sett och hört så mkt på tvälings banorna att ibland blir man mörkrädd. Men så har jag oxå det där underbara minnena från alla underbara ekipage som springer med glädje och ömsesidig respekt!'




Brutus och små syskonen hans sista sommar. rakade bort all päls då det var så varmt på sommaren



Vi var inte perfekta men vi var ett team :)


NJKCBdcösbjkd
Överflödig haka precis som matte;)






Jag är otroligt glad att jag har fått lära mig så mkt utav honom. Visst man går kurser hit och dit men ingen kan lära dig såmkt om allt som just DIN hund! Man gör fel - det gör alla nån gång.
All den kunskap som den lilla krabaten lärt mig har gett mig ngt enormt försprång med Helmer. Jag är mer självsäker med denna hund plus att jag är betydeligt mkt äldre oxå ;)


Just nu håller jag på att lära mig massor om retriver och om Helmer för alla hundar har olika personligheter trots att de uppfostras på samma sätt så är dom individer. Och det är hur kul som helst! När han går och plockar med sina leksaker hit och dit, upptäcker nya miljöer och lukter. Och det roligaste av allt hans "härma" beteende! Hur han anpassar lek efter olika hundar. Hur han anpassar sig efter att kolla på mina responser (tex om det hörs en hög smäll så kollar han om jag reagerar eller ej)



Lilla lilla fina sötnöt:) <3




-TJING







Kommentarer
Postat av: Moa Waern

svar: Åh tack så mycket! :) Jag är väldigt intresserad av fotografering så det är träning träning träning där :P men kan säga att det är långt ifrån alla mina bilder som blir bra, det är nog en på 150 ;) (man får ta många bilder bara Haha)



Jag förstår dig helt i texten, det finns hundmänniskor, och så finns det människor med hund. Och skillnaden kan man se på hur man behandlar sina hundar.

Bra skrivet att man lär sig mest av sin egen hund. Så är det ju verkligen, om man försöker vill säga. Även fast det har varit så otroligt jobbigt med Dobby och alla hans problem så är jag väldigt tacksam för allt det har lärt mig, och att vi nu har ett sånt band tack vare det. Så är det väl nåt speciellt med ens första hund :)

2010-09-21 @ 17:52:11
URL: http://hundochhantverk.blogg.se/
Postat av: Sanna

Härligt att läsa din tankar och funderingar och utan hund för mig vore livet också ganska så trist. Ska försöka flirta till mig en häst också bara mannen min accepterar det. Fast jag måste nog vänta några år till så att jag kan ha den nära mig. Endera en flytt eller så en stallplats i vår stad.



Den som lever får se!

Trelvig kväll!/Sanna

2010-09-21 @ 20:12:30
URL: http://sancha.bloggplatsen.se
Postat av: M

Bra skrivet och meningsfullt samt känslomässigt djupt.

Som din fråga löd jag citerar: Vad betyder hund för dig?/slut citat.



Min hund för mig var en sann vän, en känsla av trygghet att aldrig behöva vara ensam mera, att den alltid fanns där i vått och torrt, den gav mig glädje och förståelse, hunden gav mig mer hopp...

Jag gav min hund det samma som den gav mig och var alltid där och vi hade kul i hopp och vi lärde oss så mycket tillsammans. Det var om min första alldeles egna hund som jag alltid kommer att minnas. Han var för mig den närmaste och bästa vän som jag någonsin haft.

Sen några år senare alltså ett par år senare efter han dog så skaffa jag mig en tik av rasen Dansk/svensk gårdshund hon var det sötaste och vackraste lilla varelse man kan tänka sig hon fäste sig allt för mycket i mig och jag var då fortfarande rätt omtumlad efter vår dotters död... Så när hon äntligen kom till oss var jag så lycklig så det rann tårar jag trodde då att jag skulle åter få mig en underbar vän och gemensamt underbara år i hopp... men sagan tog tyvärr fort slut och beslutet om på grund av vissa omständigheter gjorde att jag åter bröt ut i tårar men jag viste jag inte hade några val så hon fick flytta ut på landet där hon kunde få låta, då hade vi även en annan tik men som då inte heller kunde stanna på grund av delvis samma orsaker dock var hon ännu valp så sorgen vart inte lika djup som det vart för lilla tösen hon var då tre år som fick lov flytta och i tre år hade vi kämpat men allt förgäves och även om jag kände dom som skulle ta lillan så grät jag och tårarna kan rinna en i dag för hon var och är speciell för mig.



Som jag skrev innan så efter dessa hundar så har och kommer det nog aldrig mer in en hund i mitt liv igen... Jag tror inte det finns den "rätta" hunden för oss så alla ni där ute som funnit eran "rätta" hund njut av all tid ni har för hunden är dig en sann trogen vän som aldrig dig sviker så länge du rår om den i vått och torrt!



Underskatta inte deras trogna sanna vänskap för det någon som alltid finns där så är det hunden men även andra djur med så klart men hundar är rätt speciella.



Mitt liv mitt allt är mina barn, min man och mina djur och jag kommer alltid att minnas mina fyrbenta vänner som jag innerligt önskar att dom fanns här för en sanna trogen vän behöver alla i detta tuffa samhälle. Men jag är glad att jag har mina nuvarande husdjur utan djur är livet bra tomt. Utan djur är som att vara helt utan vänner.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0