Hundar "drabbas" percis som hästar utav alla dessa moden

Inom häst världen så finns det så extremt mkt olika moden om vad man ska använda till vad.

Enligt mig så kan det gå lite överstyr!

Ett tag skulle ALLA hästar springa runt med lindade ben trots att inte alla dessa hästar behövde det, utan det vart att eftersom alla andra hade så skulle det bara vara så.

Hade man en pigg häst så skulle ett pessoabett (till er som inte vet vad det är för bett så är det ett skarpare bett) och sen sitta och bromsa tills hästen "lärt" sig att dra i bettet gör ont!

Inom hopp världen så var det extremt "snyggt" mode att ha en brösta ( den används på hästar där sadeln åker bakåt) Men otroligt få behövde den, utan vara bara "snyggt"... Dock inte enligt mig.



Det samma gäller nu på hundar. Det skär i hjärtat att här i stan har "Hund grimman" blivit otroligt populär! Det är säkerligen skönt för hundägare med okontrollerbara hundar att för en gångs skull få ta en lugn promenad utan slit och dragandes. MEN vart är det vanliga halsbandet som ska användas samtidigt som denna grimma? Det är väl ändå det "vanliga" halsbandet som är målet om man nu ska "fuska" med att lära en hund "rätt" med en grimma? 

Nej sånt gör mig arg, om man skaffar hund så tycker man väl om att träna dem och jobba? Eller köper verkligen folk hundar bara för att dom ska ligga på soffan och sen ta en promenad då och då?





Sä här SKA grimman användas, om man nu måste?...
Halsband med separat koppel och grimma med ett separat



Så här ska INTE grimman användas


"Allför ofta får hunden efter långvarigt användande extremt ont i nacken efter sina knyck med huvudet för att undkomma fångenskapen i grimman, och det är orsaken till en del bitolyckor med hundar som haft ont under så lång tid att de till slut säger ifrån på det vis de kan."
KÄLLA



Jag tror absolut inte hundägare vill sin hund ngt ont på ngt vis men jag tror däremot att dessa "moden" gör att biverkningar och konsekvenser glöms bort.













Vilket/vilka koppel har du till din hund?

Kommentarer
Postat av: Zandra & Lova

Okej, jag har min privat chafför (sambon) som får lida ;P



Aaa bäbis vovvar söttaste och så luktar dem så underbart gott. Jag tror på toppen hundar med den kombinationen, så ska bli super skoj :)



Felet som många göra med halti precis som du skriver är ju att de köper det och andänder det för jämnan. Tanken med halti är ju att man ska använda det under en period då man verkligen tränar för att få bort beteendet. Men det glöms tyvärr bort :(



Jag tycker dock att helstryp för att lära hunden att inte dra i kopplet är minst lika hemskt. Dock verkar folk ha ett öppnare sinne angående helstryp.



Har hundägare som gått hundkurser på andra ställen där de var tvugna att använda helstryp och korrigera när hunden drar i kopplet och sedan när de hade varit på ett tillfälle och kom hem så var hunden blodig runt halsen. FRUKTANSVÄRT!



Jag är dock återförsäljare av VGWbältet ett hjälpmedel när hunden drar i kopplet som är skonsamt och smärtfritt. Jag tycker det är toppen och inte haft några klagomål hittills. Det rekommdnerar jag alla minda kunder, men säger att jag tycker att man i förstahand ska satsa på träning givetvis!

2010-09-28 @ 10:54:39
URL: http://goldendays.cybersajt.se
Postat av: moa

sv: Haha han är lite galen han x)



Själv gillar jag inte halti då, som du säger, dom allra flesta inte vet alls hur dom ska använda det. Har dessutom märkt att många inte ens vet att dom kan skada hunden med det. Det blir lätt en permanent lösning när det egentligen ska vara en tillfällig.

Själv har jag vanligt halsband (utan halv/helstryp) och koppel till mina hundar, och Viggo har också ett VGWbälte som Zandra skrev om, som han har när han går tillsammans med dom andra hundarna.

2010-09-28 @ 13:17:23
URL: http://hundochhantverk.blogg.se/
Postat av: Sabina

Vi har en grimma och ett halsband till vår hund, men samma koppel. Vi använder grimma på honom för att han helt enkelt drar väldigt mycket när han inte har den, vi har gått vanligt med han fram tills för ett år sen då vi har skadat oss pga att han har dragit ner både mamma och min syster. Bara för att man har en grimma så betyder inte det att man inte har försökt att träna hunden. Bara för att vi har grimma så betyder det att vi ligger på soffan hela dagarna och bara tar ut honom när vi måste? Fonzie är 6 år och vi älskar honom precis lika mycket fast vi använder grimma på honom. Vi gör det absolut inte på grund av att det är modernt? Bara för att man har en grimma behöver inte det betyda att man är en dålig hundägare!

2010-10-07 @ 21:24:33
URL: http://saaabinal.blogg.se/
Postat av: Sabina

Ja för att den är kopplad till halsbandet och det ska vara så? Blir så trött på er som bara drar en slutsats utan att helt veta faktan som ligger bakom!

2010-10-08 @ 11:10:47
URL: http://saaabinal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0