Måndag!

Avmaskningen avklarad på lilla (11kg) Helmer. Blandade med levergodis denna gång så slurp så var det borta;)

Det finns en sak jag inte förstår. I sälen var han hungrig konstant! Kastade i sig maten så han nästan satte i halsen - då fick han äta dem på en bakplåt för att det skulle ta längre tid. Nu hemma igen så äter han lugnt och kan spara några prickar till senare. Varför gör han så?


Jag har kommit på en kanon sak! När jag jobbade hästarna i NH (Natural horsemanship) så tog man hjälp av olika saker och ting, typ en vägg för att "komma åt" hästen i en viss rörelse.
Och då kom jag på en sak!

Ofta när hunden ska sätta sig fot på din vänstra sida så brukar rumpan hamna lite så snedden ifrån matte (hunden vill ju se matte i ögonen och få sin belöning så klart). Och jag vill helst inte korrigera så där jätte mkt när han är så liten och inlärningen så färsk - vill att det ska vara enkelt och jätte kul för honom och att det ska bli kanon rätt från början.
Så jag testade som med hästarna att gå längs väggen och körde fot-sitt-fot-sitt-fot-sitt och det gick kanon! Tack väggen! Nu testade jag lite ute en gång och rumpan var rak! :D Jag kunde helt enkelt bara koncentrera mig på att ge kommando och belöning i precisa sekunden istället!


Finns säkert dom som tycker jag gör jätte fel nu! Men det får ni tycka, för så länge det funkar och jag har en positiv och extremt atbetsglad hund så är jag nöjd:) Helmer är bäst ingen protest! I mina ögon kommer han alltid var det ivf.



Båda slitna och trötta - sova sova sova (bild från sälen)



Helmer är en riktig mansgris! (skämtåsido) han har ryckit bort flätorna från hans trasdocka och springer runt och är skitnöjd!Som att "Nu är min leksak perfekt!" 



Är det vanligt att valpar ligger och daltar med sina tassar innan dom somnar? Helmer kan ligga och "sparka" dem mot bordet/sängen/väggen innan han slocknar - typ som att sista energi ska bort...



-TJING

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0