Räddnings hunden?

Jag tror faktiskt att hundar har ett speciellt sinne som vi saknar.

Tobbe slutade andas några sekunder i natt (jo han snarkar högt så det vart tyst ett tag) jag vaknar utav minsta lilla förändring och vad gör valpen?


Han, fort som attans upp i ansiktet på Tobbe och pussar honom tills han började andas igen, sen lägger han sig på min arm igen. Som att det var världens självklaraste grej att göra! Fina lilla Helmer <3



Det känns att våra band börjar bli starka nu och att vi litar på varandra - en underbar kännsla som jag har saknat. Närheten är betydligt mer på passande och flera gånger under natten när han drömt och vaknat så kommer han upptraskande till min kudde och vill ha nosen under hakan på mig. kankse drömde en mardröm - inte vet jag?




Alla vet att Brutus var mitt allt och jag gjorde allt för honom. Jag var osäker på om ngn hund verkligen skulle kunna komma upp till hans nivå och att jag skulle kunna älska en till hund lika mkt? Känna den där kontakten och lugnet igen?

Och ja det kan jag:)




Åh jag har så himla mkt att ska skriva och berätta om så jag ska ta tag i det uppe i sälen då Helmer sover.




Passivitets träning och ensamhetsträningen då
? Det går kanon, på stan sätter vi oss på en bänk och bara glor på folk, helmer lägger sig ner och slummrar lite så där kan jag inte kräva ngt mera - han är klockren!
Ensamhetsträningen då? Ja altså han har ju max varit själv 10 minuter och då sover han, så när man kommer in genom dörren så tittar han på en sen somnar han oftast om:) jag är ingen som tjoar och stojar när jag kommer hem. Utan istället nonchalerar honom några minuter innan jag hälsar på han och det har resulterat i att han tar ensamhetsträningen som en självklar sak! "Matte kommer ändå snart tillbaka så då kan jag sova en stund"

Lika så med mötande hundar, om jag skiter i dem så gör han det oxå. Där ser man verkligen hur en valp studerar ens "energi" och kroppsspråk.



Jag hade inte kunnat hitta en bättre valp! Det märks vilket jobb Hannah och hennes familj har lagt ner på kullen. Han har bara blivit rädd 1 gång! Och det var när han fick träffa brors franska bulldog, Helmer ställde sig och skrek tills han fatta att Bosse som han heter låter så där (grymtar) utan att vara elak och leker lite anorlunda. Och eftersom han inte blev daltad av mig så kom han snabbt på att den där Bosse kunde man ju leka med  ;)



Men än en gång - jag har haft en otroligt tur med uppfödare och valp! Så fort det är ngt som man funderar på så har man alltid kunnat slänga iväg ett sms till Hannah och fråga och snabbt fått ett svar. Det har verkligen kännts tryggt att veta att man kunnat göra så.





Om ni letar efter hundar med kanon psyke och underbart temperament så finns det två underbara tika kvar från kullen :)
Tryck HÄR så kommer ni till deras blogg!






Nu måste jag packa, vi ska ju snart till Sälen :D
-TJING

Kommentarer
Postat av: Hannah

TACK!! Är jätteroligt att följa din blogg och läsa dina snälla ord om oss :) Jag är jätteglad över att du är så nöjd med Helmer :) Ska bli kul att följa hans utveckling!

2010-09-08 @ 11:58:12
URL: http://kurtelza.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0