Att ställa krav på sin hund

(Detta är bara min åsikt om hur jag upplever att vara hundägare)

Just precis som rubriken lyder så har jag gått i dessa banor nu sista veckorna - hur höga/låga krav kan man ha på sin hund?


En hund som lever vilt i en flock har en viss roll att sköta - altså flocken ställer krav på denna individ för att de ska överleva. Det är en naturligt roll som hunden mår bra av - och trivs med.

MEN nu till det svåra - att ställa rätt krav på sin hund. Om du ställer för låga krav på din hund så blir det oftast långtråkigt. Precis som med oss människor så måste vi ha en liten ribba som vi kan nå hela tiden och lyckas och känna oss duktiga. Ordet lagom pasar bra in - men är inte alltid rätt att hitta vissa dagar.


Tänkt dig själv om du gick i skolan kan vi säga- läraren ger dig en svår uppgift - du försöker lösa denna men NEJ va arg läraren blev! hur skulle du må då? Inte sjutton skulle du våga försöka på dig den uppgiften igen eftersom du vet vad konsecvensen blir... Du vill inte tetsa igen och "skiter totalt i uppgiften". Hemsk lärare!

Eller vad sägs som de där lärarna som inte ställde nå krav alls? Hur mkt lärde vi oss? Hur hur roliga var de egentligen? Man satt på bänken - halvsov gjorde man oftast. Tråkig lärare! Läraren hade inga krav och vi vart även där uttråkade. Ingen bra lärare

Men alla kommer vi ihåg någon lärare från skolan som vart favoriter som fick oss känna att "fan va duktig jag är på detta ämne!". Det är som dom vi ska göra. Går det lite snett så börjar man bara om från början, var tydligare - och varje steg frammåt belönas med beröm.

Du ser hundar och vi är inte så olika trots allt :) Skillnaden är att det är ditt anvsar att "lagom" kommer in i bilden. Det är du som avsvarar över att din hund har lagom krav.


...men vad jag bara babblar på och spårar ur från rubriken! aj aj...

Snart blir Hemme 7 månader och jag har fått upp ett öga för Rally-Lydnad, jag har börjat ställa mer krav - som att vid fot så får han bara godisen när han går nära och snuddar mitt ben, sitter nära.
Han får altså inte godisen om vi tex tar en högersväng och han går jätte långt ifrån mig. Då börjar vi bara om, jag är ydligare och han lyckas!
Det här med rally lydnaden verkar super kul och kanske ska vi satsa på det? Inte alls som vanligt brukslydnaden där allt är så militärt och strikt att man knappt vågar säga kvart i sju på planen.
Utan detta är mer fart och glädje :)



(Plutt gjorde 3 st läggningar från gående fot - LYCKLIG MATTE! Gissa om vi busade i snöhögen efter den framgången:)  )



-TJING!


Liiitn kille:) KOmmer inte ens ihåg att han var en sån plutt :¨)

Kommentarer
Postat av: Zandra, Lova & Lystra

Bra tankar, så tänker jag också :)



Ang Rallylydnad så behöver de inte gå ett perfekt fot utan det räcker att de håller sig nära. Hunden får befinna sig 0,5 m ifrån dig åt sidan framför eller bakom. Bara så du vet ;) Men man kan ju träna in ett thigt fot ändå, det är ju inga fel. Och förhoppningsviss får hunden bättre koll på när du svänger och så om ni befinner nära varandra.

2011-01-22 @ 20:05:49
URL: http://goldendays.cybersajt.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0