Har så mkt att skriva att jag inte vet vart jag ska börja...

Avskyr blogginlägg där allt beskrivs huller om buller. Vilket mina nu gjort på senaste tiden.


Kan börja med att prata om Helmer och att han är inne på sin nionde vecka. Mkt händer just nu och den mentala biten kräver mer och mer träning.

Passivträning - En otrolig stor bit som många bara "glömmer" bort. I mina ögon så ska en hund kunna koppla av på alla platser som den kommer till, en sådan hund som kan det är i mina ögon en stabilhund. Vilket är mkt mera prioriterat än att lära honom massa kontaktövningar denna vecka.

Första gången så skrek han och var förbannad över att han inte fick som han ville. Självklart måste man testa gränserna! Men med lugna strykningar mellan frambenen och en lugn energi från din sida så håll ut den kvart det varar. Nu kan han böka om kring lite bara och ngt lite "tyck synd om mig" pip men sen sover han. På stan igår så la jag honom i knät och han bråkade inte ens utan slappnade av och sov på en gång!


Man får dock aldrig glömma att passivträning är det mest jobbigaste för vapen att lära sig. Tänk dig själv att lära en tre åring (människobarn) att sitta stilla på en stol?


Nu när han blir övertrött så slipper man det där med att valpen blir för hårdhänt och "dryg" för då gör vi bara passivitets övningar så somnar han och vi kan fortsätta leka när han är utvilad igen.




Gud det låter som att jag är skit tråkig men självklart så leker vi en massa oxå! I folketspark är det inhägnat och en liten skogsdunge finns där så Helmer får vara lös och upptäcka världen på egenhand untan ngt koppel som stör honom.

Man blir så lycklig när han får fnatt och bara rusar! Snubblar till på sina små ben och kommer emot en med flygande öron :) Hämtar sin boll och kommer glatt springandes och visar upp den för att få sig en klapp på hunudet och ett "bra" innan han springer iväg med den igen.  Har jag en godisbit i handen så byter vi en stund tills han knaprat i sig den sen får han tillbaka bollen (inför apporteringen)




Kan även berätta att nu kan han Ligg från stående oxå:) Har även gjort klockren "Fot" med ögon kontakt. Dock kör vi det max 1-1.5 meter och sen massa bus!!! :D


Man kan inget annat än att älska den lilla parveln



Idag ska Helmer få "söka efter husse". Han är otroligt smart och han gör allt för att få sin matte/husse lycklig och göra rätt. Man bara ser hur han skiner upp som ett ljus när han fattat vad övningen går ut på.







Åh jag måste bara berätta vad jag läste på ett hundforum. IDIOTI!

Det handlade om hur amn får sin valp rumsren. En människa som påstod sig hade en lång erfarenhet av kennel och valp uppfostran sa att "-För att få valpen att lära sig hålla sig om nätterna så ska man ta bort vattnet efter kl 18.00"

Va fan är det för idioti? En hund och speciellt en valp SKA HA FRI TILLGÅNG till VATTEN!

Hellre att det blir en pöl då på natten än att chansa och den börjar hets dricka och ev uttorkning. Kan inte förstå att folk kan ta till sånna metoder. En valp har inte en tränad muskulatur för att kunna hålla sig längre stunder, men att lösa det "problemet" med en sån sak är ju hemskt.


Nej man blir så arg ibland hur folk kan göra så mot sina små. :(



-All inlärning ska ske med en positiv energi och GLÄDJE!


Bilder kommer ikväll:)



Ah juste Helmer har börjat få nattas i sängen, när han somnat får han gå ner till sin och han sover mkt mkt bättre. nu kan han tillochmed gå och lägga sig i hallen och sova en stund. Skönt för då vet man att han är trygg och jag inte har gått för fort fram med honom. (Det är min värsta mardröm - att stressa fram)



-Tjing

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0