Måndag, en viktig dag :)

Idag har Helmer och jag gjort ett besök på mitt jobb hos en kvinna som kommer få träffa Helmer rätt mkt under hans kommande år:) (Jag har tystnads plikt men har frågat brukaren om tillstånd att få skriva detta i min blogg, fick även tillstånd att få lägga upp en bild där Helmer gör kommandot "Knä")





Här är Helmer jätte duktig och ställer tassarna i knä på just kommandot "knä".
Då fick man en bit torkad blodpudding som var nam nam:)





Sen vart det passivträning då Helmer somnade på golvet medans vi fikade och pratade lite om allt och inget. Det är bra att han kan koppla av och sova precis över allt tycker ja:)



Åka hiss var ngt helt nytt, Helmer tittade lite frågande på mig. Men Brydde sig inte mer än att "matte rummet rör på sig jue? Jaha du bryr dig inte, inte jag heller då :)"

 

 

Helmer väntar på sitt kommando "Varsågod" och sedan få knata ut ur hissen.

Ser ni va fin killen är i pälsen? Badade och borstade ordentligt igår:)

 

 

Ofta (hoppas jag) på arbetsplatser inom vård så spritar man händerna rätt ofta och jag gjorde det för att sedan låta Helmer undersöka och lukta. Sniffade lite och sen klappade jag honom över hela kroppen med mina spritluktande händer, bra att han testat lukta påt redan nu:)

 

 

-Åh man blir så fridfull utav djur, var en kommentar som gjorde våran dag lite extra värdefull:)

 

 

Jg krävde inget alls utav pojken, tog detta som social och passiv träning. och han har skötit sig över förväntan! Är stolt över mitt fina lilla hjärta <3

 

 


 

Jag har funderat och funderat...PÅ VAD?...Jo på detta med klicker, jag har sett/hört både det ena och det andra när det gäller detta. Och nej denna hysteri om klicker har aldrig lockat mig tidigare!

 

Men nu har jag faktist blivit lite smyg inspirerad utav en annan bloggare Moa Waern . Så idag drog jag med husse till Zoo Butiken i köping och köpte mig en klicker... och herre gud!

 

Vet ni att när jag gick klicker kurs för 10 år sedan så fanns det EN och SAMMA klicker till alla! Men nu?

-Denna kan Du bestämma ditt eget klick ljud specifikt till Din hund!

-Denna är bara en knapp som du kan använda när du har vantar på Dig! osv...

 

Men hallå? jag vill ha en simpel jäkla klicker... Jag stod där och klickade med alla dessa som en damp unge och både jag och Tobbe kom fram till att "Knapp"klickern lät så glatt :D haha - Tessan vart från klicker hatare till en klicker nörd där själva klicket hade betydelse!

 

Jaja människor förändras, och även jag :) Tur det, så nu ska jag lägga bakom mig alla dessa skräck exempel på klicker människor som tidigare har förstört mitt intresse att ens engagera mig i det.

Och nu ska jag verkligen ge detta 110% chans, taggad är jag tillochmed. Men allt för trött idag så i morgon börjas det, då tas det gamla böckerna fram för att frächa upp minnet! Plus köpa köttbullar att ha som godis till "mugg - söket" som vi ska göra i veckan.

 

 

-God Natt Världen!


Kommentarer
Postat av: moa

va roligt att du blivit inspirerad1 :D Jag hoppas att du kommer gilla det! Jag ÄLSKAR klicker, eftersom det var tack vare det som jag lyckades få kontroll på Dobby vid hundmöten. Han hatade verkligen hundar, men älskade klickern :P Lycka till!



Va duktig han är Helmer! och vilket bra jobb han har (får) :)

2010-10-04 @ 22:06:26
URL: http://hundochhantverk.blogg.se/
Postat av: Zandra & Lova

Klicker är så roligt att jobba med :) Fast egentligen är det inte klickern i sig som är det magiska utan sättet man jobbar på. Och sedan när hudnen är van att jobba emd klicker så blir klickern magisk ;D Love it!



Haha bra trix med haren, men tror Lova skulle bli rädd för den också, hon är en feg lort när det gäller nya saker. Men ska nu faktisgt träna klöven med klicker och lära in en markering så man får ett tydligt avslut i spåret :)



Yees ska utbilda mig till viltspårsinstruktör, kommer gå utbildningen till våren och redan nu planerat in en kursstart i April. Finns på hemsidan: www.hundfocus.se , så ni är hjärtligt välkomna!

2010-10-05 @ 11:13:31
URL: http://goldendays.cybersajt.se
Postat av: Sanna

Jag kom heller aldrig igång med klicker trots att jag skaffade både bok och klicker. (Min har bara ett ljud och som jag känner till).

Det tog emot så i början men idag använder jag både händer, röst etc då många hundar är hörselskadade och det har jga mera nytta av.



Så lycka till nu och du får gärna berätta hur det går för er. Jättefin och duktig hund du har.



Ha det bäst!/Sanna

2010-10-05 @ 14:23:30
URL: http://sancha.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0