Första trimmningen

Yes, idag var det dax! Helmers första trimmning:) Fick sluta tidigare från jobbet så bästa att passa på!

Tassarna/bakbenen, öronen, svansen, under hakan! Samt klorna då, men dom klipps ju ändå en gång i veckan typ :)

Mattes lilla snygging, han var duktig och satt så stilla så inget hack alls vart det. Hade nästan räknat med att " Matte vad gör du?"- svängningar med huvudet men icke sa nicke :) Effilerings saxen är kanon bra! Speciellt på bakbenen vid haserna och under hakan på honom, det är trimmat men ser inte klippt ut. Har haft massa nytta av Denna sida där finns ett avsnitt hur och vilka saxar som ska användas. Super enkelt - sen finns det hur mkt andra tips oxå :) Målet är att hunden ska se otrimmad ut men vara det... eller nått sånt


Sen gick vi ut i ny snön och lekte med stoooore tennisbollen (lika stor som en fotboll nästan). Drit kul tyckte H! Idag är nog första gången som jag har fått "jaga" honom oxå. Det går frammåt! Annars är det mest att jag ska ha leksaken och springa iväg men idag bjöd han in till lek "ta mig då om du kan!". Syns att han vet att man inte är lika snabb som en hund, springer och kollar så man hinner med;) hahaha



Fy va mkt det händer nu när unghunds tiden kommer igång! Snart börjar nog hormonerna bubbla kan jag tänka mig:) Men en sak jag lagt märke till är att Helmer kollar mkt på Tv. Ja ni läste rätt! Tv av alla saker:) Sen en sak till, när vi möter hundar med låg energi (lunga) så går det bra nästan som att han läser av dem att "Jaha du är lugn då är jag oxå det". Men möter vi hundar som är aggresiva/uppspelta och gör utfall så skäller han till (kanske en - två gånger) samt dra till i kopplet! Så jag ska köra stenhårt på skvaller träningen nu. Men då måste jag oxå hitta en massa "dumma" hundar att träna på...

Många tycker att tonårsperioden är jobbig och att deras hund bara är dryg - men jag är nog skadad och ser bara mer saker vi behöver träna på istället:) Roligt med framsteg och utvecklas - hinder/problem är till för att lösas:)


Nej nu ska jag joina Helmer och kolla på Narnia




Mattes snutt!


-TJING

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0