Bolla idéer om flexi koppel!

Jag har feber och är förkyld så då har jag inget bättre för mig än att fundera...

En sak jag funderat på är ang flexi-koppel. Jag har kört med lina - otroligt bra grej! Och japp nu har jag hunden lös då jag vet att trafiken inte är allt för stor - dvs inte direkt inne i stan! MEN det är ett jäkla trassel med lina!

All lin träning är kanon förutom det där envisa trasslet :/ Så då hör och häpna jag började tänka på flexi-koppel. (för övrigt hatar jag flexi-syndromet! Folk (tanter i mitt fall) kommer med sina hundar i flexi oxh släpper bara fram sin hund, frågar inte - bryr sig inte om vad en annan tycker. Hundarna lyssnar inte ett skit på ägaren, utan visar vart-när och hur de ska gå...)

Så nej inget promenad koppel är det tänkt att bli, utan ett "träna på att vara lös"-koppel! Utan en rejäl sele (hunden kan ju riktigt ruskiga skador av flexi+halsband)
Typ som en mild övergångs period för att sen kunna ha hunden helt lös? eftersom jag inte litar på honom till 100% än vid den miljön.


Vad tror ni om den idén? Eller tänker jag helt galet?
Inkallning och avstånds lydnaden så som Vänta, Stanna, Hit, fungerar bra så det handlar inte om att han sticker, bara matte som är orolig och vill ha en billig livförsäkring kanske? :)



Tänk va mkt mera fokus man kan ha på hunden om man slipper trassel med lina - har ni annan lösning så kom med förslag! :D







Juste, vanliga koppel promenader är självklara! Detta ska absolut inte ersätta de vanliga promenaderna på ngt vis.





Detta med flexi gäller dock inne i stan - på landet är han lös, istallet och när jag rider är han med lös.


Så min fråga egentligen är väl Flexi Plus Klicker kan det vara en bra kombination?


Kommentarer
Postat av: moa

tack så mycket!! :D

2011-08-24 @ 21:36:06
URL: http://hundochhantverk.blogg.se/
Postat av: Carina

Sv. Tack!



Jag kan inte ha mina tjejer lösa, då har jag flexi och ibland även midjebälte och så övar vi att vara lösa. Så jag tycker inte din ide är tokig. Tycker också det är jobbigt när man möter folk med flexi och de inte ropar in sin hund utan låter den gå fram. En av mina hundar är rädd för hundar, så jag tycker inte det är så kul.



Ha det bra

2011-08-25 @ 09:14:35
URL: http://carinaduvefjord.blogg.se/
Postat av: Carina

Sv. Den löper löst till sin fulla längd då det tar stopp!



Japp det är bara fantasin som sätter gränser.



Ha det bra

2011-08-25 @ 13:52:20
URL: http://carinaduvefjord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0